vrijdag 25 mei 2018

Warme chocolademelk



Als kind vond ik het al een prima idee om ’s winters een winterslaap te houden. Ik was dan ook altijd een beetje jaloers op dieren die dat inderdaad doen. Niet dat ik daadwerkelijk drie maanden wilde slapen, maar eerder dat ik die drie maanden geen verplichtingen zou hebben.
Slapen wanneer je moe bent en niet de deur uit hoeven als het slecht weer is, het donker en koud is…
Gewoon geduldig wachtend op de zonnewende. Dat punt waarop de dagen weer langer worden en de energie weer wat gemakkelijker gaat stromen. Dat punt waarop we ons weer gaan richten op de nieuwe zaken in ons leven, of dat nou de nieuwe plannen zijn of de nieuwe stappen zijn die we gaan zetten.

Ooit had ik een buurjongen die het in zoverre met me eens was dat hij vond dat iedereen maar negen maanden in een jaar zou moeten werken. Die andere dire maanden zijn dan ~ afhankelijk van persoonlijke voorkeur en het seizoen ~ een tijd om het rustig aan te doen; om onszelf op te laden zodat we die andere negen maanden werkelijk alles uit het leven kunnen halen wat het leven ons te bieden heeft!

Aan de andere kant is een winterslaap niet iets wat wij als mensen doen; om niet te spreken over de implicaties die dat zou hebben in onze moderne wereld. We kunnen slecht drie maanden niet komen opdagen op ons werk om dan in het vroege voorjaar weer vrolijk binnen te stappen en te verwachten dat we gewoon weer aan de slag kunnen.
Het leven gaat door en wij blijven ook trouw opstaan zo gauw de wekker in het donker afgaat.

Dat maakt ~ in ieder geval voor mij ~ die donkere dagen niet gemakkelijker. Ik blijf het idee hebben dat ik geen activiteiten hoef te ontplooien. Dat mijn tijd beter is besteed aan een goed boek, zittend dichtbij een warme kachel, met een beker warme chocolademelk…

Natuurlijk zijn er ook prachtige, heldere winterdagen waarop de laagstaande zon alles een lange schaduw geeft. En koude dagen waarop de lucht fris en schoon aanvoelt. Van die dagen die perfect zijn om erop uit te gaan; om in beweging te komen en de energie te laten stromen.
En helemaal niets mis met een beker warme chocolademelk wanneer we op zo’n dag na een wandeling weer binnen komen, hoewel dat voor mij persoonlijk meer “thee-dagen” zijn ~ al dan niet met een lekkere bonbon of een stukje chocola.

Maar vandaag is voor mij een ‘warme chocolademelk-dag’.
Met slagroom!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten